Wczorajsze (19 grudnia 2017 roku) posiedzenie Zespołu do Spraw Doskonalenia Regulacji Gospodarczych, odbyło się w siedzibie Ministerstwa Rozwoju. Celem spotkania było omówienie barier prawnych, na jakie napotykają przedsiębiorcy zatrudniający obcokrajowców oraz próba wskazania obszarów wymagających zmian. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele różnych organizacji zrzeszających przedsiębiorców. Polsko – Ukraińską Izbę Gospodarczą reprezentował Mariusz Tywoniuk Partner zarządzający Kancelarii Prawnej Tywoniuk & Partners Dyrektor Centrum Analiz Rynkowych Polsko – Ukraińskiej Izby Gospodarczej.

Posiedzenie Zespołu do Spraw Doskonalenia Regulacji Gospodarczych

Na wstępie zwrócono uwagę, że zatrudnianie cudzoziemców nie jest dyktowane oszczędnościami w firmach, a koniecznością obsadzenia braków kadrowych i brakiem możliwości znalezienia kadr w zasobach krajowych. W związku z powyższym wprowadzenie zmian mających na celu uproszczenie procedury związanej z legalizacją pobytu i uzyskiwaniem zezwoleń na pracę dla cudzoziemców staje się elementem kluczowym dla zachowania wzrostu gospodarczego naszego kraju.

Problemy w zatrudnianiu cudzoziemców

Charakteryzując problemy w przedmiotowym zakresie uczestnicy wskazywali na dwa podstawowe problemy w uzupełnianiu braków kadrowych cudzoziemcami. Jest to czas rozpatrzenia wniosków we wszystkich typach postępowań, który stale ulega wydłużeniu oraz poziom skomplikowania procedury.

Dużą część dyskusji poświęcono Problemom wydawania przez ZUS zaświadczeń A1 dla kierowców samochodów ciężarowych. Organizacje, a w szczególności Maciej Wroński Prezes Stowarzyszenia Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” i Mariusz Tywoniuk zaprotestowali przeciwko praktykom, w których ZUS pobiera składki pracownicze i jednocześnie wzbrania się przed wydaniem zaświadczeń potwierdzających ich przyjmowanie, a także przedstawili skutki ekonomiczne tego problemu jakie dotykają branżę transportową.

Charakteryzując problemy techniczne podzielono je na dwie kategorie:

  • Problemy organizacyjne wśród których wskazano m.in. brak spójności w dokumentacji jakiej wymagają poszczególne Urzędy Wojewódzkie, które często dokładają dodatkowe dokumenty dublujące dane zawarte we wniosku, wysoką rotację kadr w tych Urzędach oraz odczucie wydłużania postępowań z powodu braków kadrowych.
  • Problemy techniczno – prawne związane z zachodzeniem na siebie przepisów lub powstawania obszarów nieregulowanych przez prawo tzw. luk prawnych.

Pan Minister Haładyj poprosił przedstawicieli środowiska prawniczego w składzie: Mariusz Tywoniuk – partner zarządzający Kancelarii Prawej Tywoniuk & Partners, Michał Wysłocki prawnik Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy, Robert Lisicki – Dyrektor Departamentu Pracy, Dialogu i Spraw Społecznych i Maciej Wroński Prezes Stowarzyszenia Pracodawców „Transport i Logistyka” Polska o przygotowanie dokumentu technicznego będącego podstawą do procedowania lub rozmów międzyresortowych. Dokument obejmował będzie dwa obszary: techniczno – prawny którzy ma przedstawić konkretne przepisy kolidujące ze sobą lub luki tworzące przestrzeń niezagospodarowaną prawnie oraz obszar szeroko rozumianej praktyki, gdzie zebrane zostaną studia przypadków dokumentujące działania urzędników które przedłużają wydanie stosownych zezwoleń. Dokument ma powstać do połowy stycznia.